Ca Za Caspian Stud 

Vi har varit Caspian ägare sedan 1998. Vi blev då ägare till en av de 8 första Caspiska hästar som importerats till Skandinavien. 

Vårt nyförvärv hette Sirhowy Danae född 1996, och var liksom de övriga inköpt från England. Hon hann under sin livstid här i Sverige ge oss 6 avkommor.  5 ston 1 hingst.

Föllista:

--------------------------------------------------------------------------------
 
Hon kom att återföljas av ett antal ytterligare importer under åren. 
Nästa import skedde 2002, då kom 5 Caspiska hästar till Sverige. 1 hingst och 4 ston. 
 
Vårt nytillskott var fuxstoet, Stormbush Azita 3 år. dotter till hingsten, Henden Zebedee, som hade 4 år tidigare gått på export till USA. Stormbush Azita kom tillsammans med sin mor, Eastern Sunita, med ett fjolårsföl som hette Stormbush Sulis Minerva, dessa båda fick nya hem i Grästorp. Samtidigt kom även hingsten, Shepton Hooper, samt stoet Costessa Bambi, som båda fick åka vidare till sitt nya hem i Norge. 
 
Senare inpå hösten 2002 Importerade vi  från Norge den 6 månader gamla hingsten, Persepolis Goliath  e. Kineton Houdini. 
 
2003 var det dax igen. Då kom  2 åriga fuxhingsten, Lanhill Navid Ami. Hans far var, Hopstone Shabdiz, flerfaldig Supreme Champion i England.  
 
april 2004 var det åter dax, då kom mitt efterlängtade, fuxsto, Henden Aiesha. Hon var vid ankomst 10 mån. Även hon var efter hingsten, Hopstone Shabdiz. Hennes mor var Iranskfödda, Persicus Ai Banou. 
 
Så har det rullat på och så gör det än idag. 
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
 
 
2004 hölls en Internationell Caspisk världskonferans i Rutland, England, den andra i ordningen. 
Förutom att man fick träffa Louise Firouz. Denna konferans blev tyvärr hennes sista. Därutöver fick man träffa ett par forskare från Iran, samt Dr. Gus Cothran från University of Kentucky i USA, som numera arbetar vid Texas A & M University. Därutöver fick man träffa ett stort antal Caspiska uppfödare från olika hörn av världen.
 
(obs! Det står 2003 på fotot, det ska va 2004)  
Louise Firouz är kvinnan sittandes i mitten.
Intill hennes högra axel sitter Pat Bowles. Intill hennes vänstra axel sitter Brenda Dalton
Själv står jag bakom Brenda Dalton

Ca Za Shakirah  f: 2006 Sverige.   

Exporterad till Norge vår 2011. Tillbaka till Sverige okt 2013

e. Lanhill Navid Ami.  f: 2001-2010  Imp fr. UK till Sverige juli 2003

  u. Sirhowy Danae.  f: 1996-2013      Imp. fr. UK till Sverige juni 1998

Breedings at Ca Za Caspian stud July 2009

 

Uppdaterat 17 augusti 2014 / uppdaterat igen 22 juli 2020

Högst angeläget att rädda de få spillror som idag 
finns av den Caspiska hästen.

Det är lätt att fatta tycke för den Caspiska hästen.

Denna lilla ädla urhäst är en mycket charmig liten häst och drar lätt till sig folks blickar.

Funderar man på att själv inskaffa ett exemplar eller kanske till och med börja avla med rasen så finns dock oerhört mycket att tänka på när man börjar leta material.

Om man blir erbjuden en Caspisk häst så är det nödvändigt att skaffa relevant information om vad det egentligen är.

Många lycksökare har idag tyvärr dragits till rasen just på dem grunder att man hittat en häst och huvud stupad sprungit och köpt den samma.

När det sedan visat sig att det inte rört sig om ett verifierbart djur har man hellre börjat försvara hästens rätt till ras-tillhörighet och velat fuska med regelverket än att man bitit i det sura äpplet och insett att den häst man köpt möjligen kan klassas som korsningsprodukt.

Det ovan sagda gör att det i både det svenska och utländska register finns hästar att tillgå som egentligen inte har rätt att finnas där.

Idag pågår arbete med att göra en rensning och få gång ett nytt ren-ras-register, detta är dock inte på något vis klart idag och var det landar är idag omöjligt att förutsäga, men det är en god anledning till att vara extra försiktig så att man inte köper en häst som inte kommer att godkännas.

Vi är några uppfödare i Sverige och Norge som varit mycket noga med vårt avelsmaterial och antingen, eventuellt kan sälja någon renrasig häst eller åtminstone hjälpa till att förmedla ett köp av säkert material.

Om du är intresserad av en Caspisk häst rekommenderar jag att kontakta antingen mig: 

Cathérine Andersson Sverige / Ca Za Caspian stud

Birgitte Plesner Norge  / Nes Caspian stud

Berit Nordahl Norge / Robsrud Caspian stud   ELLER Teresa B Viste Norge / Persepolis Caspian stud 

Så kan du både få diskutera Caspisk häst och få goda råd inför ett köp.

Vi har 25 års erfarenhet med rasen och har därför mycket stor erfarenhet och kunnande om de problem och fallgropar som finns. 

 

Lanhill Florence

29 april 2015

 

Länkar till Caspiska artiklar etc

Henden Mahtab som i år blir 23 år gammal fick natten till 19 juni 2023 sin 5:e avkomma, även denna gång blev det en liten kille.  Han är efter den engelskfödda Henden Namdar.   
Henden Aiesha som i år blir 20 år fyllda fick sin första avkomma den 15 juni 2023. Det blev ett stoföl som är efter den engelskfödda Henden Namdar.     
          Ca Za Razima 4 dagar gammal Ca Za Razima’s mor är ett engelskfött sto som heter Lanhill Rabab. Hon kom till Sverige i samband med Henden / Lanhill stuteriernas nedläggning år 2014. Lanhill Rabab som är född 2010 kom till Sverige tillsammans med 8 andra från samma...
                                              Lanhill May hade vi försökt få dräktig under ett antal år utan att lyckas. Vi konstaterade att hon inte var helt ung och det var bara att...
Henden Namdar & Hoss Porenn sommaren 2020
  Jag vill slå ett slag för våran kalender som även för 2020 görs av Alison Brown i England. Ta gärna kontakt med Alison om ni har vackra bilder som kan passa i kalendern för 2020.  www.facebook.com/search/top/?q=caspian%20worldwide%20calender%20group.&epa=SEARCH_BOX
Robsrud Azam 1 år från Norge 2019 fick jag hem det hingstföl som jag beställt från Norska kollegor några år tidigare.  Hästen är undan min egen uppfödning. Ca Za La Kisha som idag bor i Norge samt efter den engelskfödda hingsten, Lanhill Rupesh som också idag bor i Norge.  Själv upplevde...
4 hästar från England.  Gjordes en import av mina kollegor i det skandinaviska avelssamarbetet som vi bedriver. Den svensknorska populationen fick således ett värdefullt tillskott.      Hästarna är:  Hollowya Fariba....
Bytham Justin Time   
1 | 2 | 3 >>

Kontakt

Ca Za Caspian stud cazpita@gmail.com